Budapest és Bécs harcba száll: van esély a magyar győzelemre, és már az is nyilvánvaló, mi a siker kulcsa

2025. január 29. 16:52

Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és iparért felelős államtitkára, a Budapest Airport Zrt. elnöke elárulta, hogyan teljesít a reptér. Céljuk többek között az, hogy eljuttassák az utast minél gyorsabban abba a zónába, ahol lehetősége nyílik arra, hogy fogyasszon.

2025. január 29. 16:52
repülőtér Budapest

Nyitókép: MTVA/Faludi Imre

Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és iparért felelős államtitkára és a Budapest Airport Zrt. elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt több témában is választ adva a kérdésekre, így a repülőtér visszavásárlásának üzleti hasznáról, a tavalyi utas- és teherforgalmi rekordokról, valamint a nyári jelentős késések kezeléséről is. Továbbá azt is elárulta, hogy teljesít a reptér.

A Budapest Airport Zrt. elnöke elmondta, hogy „ha van gazdaságtörténeti siker a rendszerváltás óta, akkor az a Budapest Airport visszavásárlása.” Lóga Máté szerint az üzleti sikerhez nagyban hozzájárult a Vinci Airports, mint partner,

illetve a megtérülést segíti a vagyonkezelési szerződés, ami ötven évig biztosítja a bevételeket, emiatt lényegében annyi a feladat, hogy a reptér rentábilisan működjön.

Ezt is ajánljuk a témában

Az államtitkár arra is emlékeztetett, hogy a szerződés megkötésekor még úgy kalkuláltak, hogy 16 és fél év szükséges ahhoz, hogy a Budapest Airport megvásárlása megtérüljön, de most akkor több bevételi forrást alulbecsültek, emiatt az eredetileg kalkulált idő jelentősen lerövidülhet.

Lóga Máté azonban az utasok tapasztalatait is nagyon fontosnak tartja, ebben pedig közrejátszik a reptéri infrastruktúra és kényelmi szolgáltatások minősége. Egészen pontosan úgy fogalmazott, hogy „amikor a repülőtér szolgáltatásait igénybe vesszük, mérik, hogy az adott utas mennyire érzi magát stresszben, mert a stresszelt utas nem fogyaszt, nem vásárol.” Ezt pedig úgy összegezte, hogy

A mi célunk az az, hogy eljuttassuk az utast minél gyorsabban abba a zónába, ahol lehetősége nyílik arra, hogy fogyasszon.”

 

Ezt is ajánljuk a témában

A Budapest Airport Zrt. elnöke konkrét számokat is megosztott: 2024-ben 17,6 millió utas fordult meg a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ami csaknem 20 százalékos növekedést jelent az előző évi eredményekhez képest, de még a 2019-es, rekordokat jelentő esztendőhöz képest is 8-8,5 százalékos növekedést mutat. Véleménye alapján azonban ez a szintű növekedés nem tartható fenn, így várhatóan már idén és jövőre is lassulni fog.

A fejlődéshez azonban nagyon fontosnak tartja a turizmust, ezért további járatfejlesztésekkel szeretnének még több látogatót az országba és a reptérre csábítani.

2024-re a teherforgalom is csaknem 50 százalékot emelkedett, ráadásul a vállalat elnöke úgy gondolja, hogy ebben a szegmensben további fejlődési lehetőségek vannak, a cél pedig az, hogy Közép-Európában a cargo-forgalom első számú bázisa Budapest legyen. 2024-ben Bécset leelőzve ehhez már megtettük az első lépést.

Vasútra is szükség van

De az államtitkár véleménye alapján nagyon fontos a vasúti infrastruktúra fejlesztése is, elvégre a repülőtérre érkező árumennyiséget utána további célja felé el kell juttatni. Szerencsére a reptér közelében, az M0-s körgyűrű környékén kimondott raktárbázisok épültek, ami segítséget jelent a teherszállításban.

Jellemzően a nyugati országrészben lakó emberekért jelentős verseny van, Bécs is versenyez értük, illetve mi is. Nekünk folyamatosan törekednünk kell arra, hogy ezt a versenyt a mi javunkra döntsük el.”

– mondta el Lóga Máté.

Ezt is ajánljuk a témában

Az államtitkár a felmerülő problémákat is megemlítette, így szerinte az egész európai légiforgalmi irányítást nehezíti, hogy a Covid-járvány alatt nem képeztek ki új munkaerőt, amit követően azonban már kevés az irányító. Emellett pedig, miközben a reptér jó eredményeiről beszélünk, ez azt jelenti, hogy „20-25 százalékkal több repülőgép lépett be a magyar légtérbe, amivel nem is lenne gond, mert tervezhető.”

Egy dologgal nem tudunk mit kezdeni, az úgynevezett intruder járatok, amikor úgy dönt a pilóta, hogy mondjuk nem Horvátország fele repül, ami a terv lett volna, hanem felbukkan Békés megyében, és bejelentkezik Budapestre.”

A légitársaságok oldaláról az is befolyásoló tényező, hogy kevés a forgalomba állítható repülőgép, ezért a szolgáltatók megpróbálnak mindent a menetrendbe erőltetni, ezzel lehetetlen fordulóidőket vállalva, ami miatt a menetrend borul. Ebből kiindulva azonban a Budapest Airport most büntető tarifát vezetett be, és a saját hibából éjfél után érkező járatok után a társaságok komoly büntetésre számíthatnak.

A teljes beszélgetést alább lehet megnézni és hallgatni:

 

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
contractor-2
2025. január 29. 17:05
Ferihegyen semmit nem veszek, főleg nem egy túlárazott minősíthetelen szendvicset, melyet még a múlt századból felejtették ott. Inkább éhezek Frankfurtig. Egyszer kétszer palira lehet venni az embereket, na de örökké? Ha volt alkalmam még a turistáknak is azt tanácsoltam, bírják ki a következő reptérig, vagy menjenek a Burger King-be, pedig én nem szeretem.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!